kan der tages en fælles snak i klassen eller i grupper. Samtalen kan tage udgangspunkt i kæledyr, som eleverne måske primært har erfa- ringer med. Hvad er vigtigt, når man har kæledyr? Hvordan skal man passe en hund, en kat osv.? Hvordan kan man vide, om et kæledyr har det godt? Herefter kan diskussionen drejes over mod produktionsdyr. Hvad spiste I,
og aflivning af dyr, beskyt- telse af landbrugsdyr, vilde dyr i Zoo, samt hunde- og katteskind. Foto: Lars Bahl 1987 Europarådets Konvention om kæledyr Handel, operative indgreb (halekupering), hold af kæledyr. 1990Ny dyreværnslov Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt mén og væsentlig ulempe (gældende [...] nisering af dyrevelfærdsområdet – tilpasning af lovgivningen til nutidens og fremtidens krav Brug af bioteknologi – klonede og genetisk modificerede produktions- og kæledyrDyrevelfærds- platform – vision om fælles europæisk dyrevelfærdsfora med bred sammensætning af aktører
tiltag på et oplyst, databaseret grundlag ViD’s formål 5 ViD’s aktivitetscyklus 6 ViD’s fokusområder Til start svin, fjerkræ, kvæg og pelsdyr Senere også fx heste, fisk, kæledyr Konventionel, frilands- og økologisk produktion Dyrevelfærd i besætninger og i forbindelse med transport og slagtning 7 Projekt 1: Databaser – Potentialer for dyrevelfærdsvurdering
introvert forbrug • Mindre byliv, mere hjemmeliv • Ekstra tid investeres i nærhed og samvær m. familie/nære relationer • Mindre karriere, mere ”Hvad er meningen med livet?” • Kæledyr og børn i højsædet • Flere små projekter derhjemme • Det du gør = anerkendelse fra omverdenen (ikke det du ejer) Livsstilsforbrug knyttes til emotionelle værdier Livsstilsforbrug
man overhovedet se på et dyr om det føler smerte? Diskussion 2– Forskel på smertestillende og antibiotika Diskussion 3– vi kan ikke undgå at påføre dyr smerte. Grise er ikke kæledyr, forskel på gris og kat 17.NOVEMBER 2016 AARHUS UNIVERSITETAU RESULTATER : LÆRERNE & DYREVELFÆRD I lærernes optik fylder dyrevelfærd langt mere nu end tidligere - og eleverne
udfylde et mindmap (find skabelon til dette på hjemmesiden). Opgaven hjælper eleverne med at forstå, hvad et familiedyr er, og at familiedyr er de samme, som nogen kalder kæledyr. Tal i klassen om, hvilke dyr I kender, og om det er familiedyr, produktionsdyr (i landbruget) eller hobbydyr. Eleverne får en forståelse af, at der er forskel på et familiedyr
Økologisk Ikkeøkologisk 12 10 8 6 4 2 0 Søer og pattegrise Slagtesvin (vægt > 30 kg) Fravænningsgrise Antibiotikaforbrug fordelt på dyregrupper 2015 (%) Andre Fjerkræ Fisk Kæledyr og heste Pelsdyr Kvæg Svin 12% 75% 5% 2% 2% 2%2% 54 SÅDAN LIGGER LANDET 5.5.3 Forbud mod brug af medicinsk zink Gennem en længere årrække har det været tilladt at bruge dyr-